علاقمندان وبلاک ستاره بامیان

۱۳۹۰ شهریور ۱۷, پنجشنبه

استخراج معدن آهن حاجیگک بامیان نیازمند 'وحدت سیاسی' است

معدن حاجیگک
براساس آمارهای موجود، معدن آهن حاجیگک در بامیان نزدیک به دو میلیارد تن آهن را در خود جا داده است.
یک سازمان غیر دولتی در افغانستان هشدار داده که اگر مسائل سیاسی و محیط زیستی در کار استخراج معدن حاجیگک در نظر گرفته نشود، این کار با مشکل مواجه خواهد شد.
معدن آهن حاجیگک در بامیان در مرکز افغانستان بزرگترین معدن آهن در این کشور است و وزارت معادن این کشور ده ماه پیش کار استخراج آن را به مزایده گذاشت.
این وزارت اعلام کرده است که با آغاز کار استخران این معدن، سالانه سیصد میلیون دلار وارد خزانه افغانستان خواهد دشد.
حالا یک نهاد تحقیقاتی موسوم به "دیده بان شفافیت افغانستان" با انتشار گزارش تازه‌ای در باره چالشها و زمینه های استخراج این معدن، هشدار داده است که اگر وحدت نظر سیاسی، تامین خدمات اجتماعی و شرایط زیست محیطی به درستی در نظر گرفته نشود، کار استخراج این معدن بزرگ با کندی مواجه خواهد شد.

'سوء تفاهم'

کارولینا اولفسون، رئیس بخش ارتباطات دیده بان شفافیت افغانستان به بی بی سی گفت که پیش از آغاز کار اسخراج این معدن نیاز به تامین وحدت نظر سیاسی در این مورد است.
خانم اولفسون تاکید کرد که باید همه مردم و از جمله مسئولان محلی تصویر روشنی از چگونگی اجرای این پروژه داشته باشند و بدانند که چه کارهایی در جریان است. او هشدار داد که نباید کاری صورت گیرد که در میان مسئولان محلی "سوء تفاهم" ایجاد شود و این امر باعث کندی کار در اجرای این پروژه بزرگ خواهد شد.
او گفت: "به دلیل جنگ های مداوم در افغانستان، بسیاری از مسائل به گونه پراگنده رسیدگی می شود. در حال حاضر حکومت مرکزی وجود دارد، اما نمی تواند به صورت منظم به مسائل پراگنده رسیدگی کند. بنا بر این، نیاز است که میان تمام نهادها برای انجام کارها اتفاق نظر وجود داشته باشد."
خانم اولف‌سون تاکید کرد که پیش از آغاز کار استخراج این معدن باید با نهادهای مختلف گفتگو صورت گیرد و برنامه جامعی تهیه شود تا در جریان استخراج معدن از مداخله افراد و نهادهای مختلف جلوگیری شود و در نهایت کار استخراج معدن حاجیگک تحت مدیریت واحدی آغاز شود.

محیط زیست و تامین اجتماعی

پشتی گزارش دیده بان شفافیت افغانستان
دیده بان شفافیت افغانستان معدن آهن حاجیگک را "گوهر معادن افغانستان" خوانده است.
جاوید نورانی، یکی دیگر از مسئولان دیده بان شفافیت گفته است که دولت افغانستان باید قرارداد استخراج معدن حاجیگک را با در نظر داشت مسائل محیط زیستی و تامین خدمات اجتماعی در منطقه امضا کند.

آقای نورانی افزود که بررسی دیده بان شفافیت افغانستان نشان می دهد که برخی از اداره های دولتی در زمینه آمادگیها برای عقد قرار داد و همچنین اجرای طرح استخراج معدن حاجیگک توجه چندانی نکرده اند.
او گفت: "وزارت آب و برق که باید در این روند شامل باشد، اصلا نیست، اداره محیط زیست هم هنوز ظرفیت خوب ندارد، وزارت کار و امور اجتماعی هم باید در این کار دخیل باشد."
دیده بان شفافیت افغانستان همچنین گفته است که تجربه استخراج معدن مس عینک در ولایت لوگر در جنوب کابل نشان می دهد که اگر پیش از عقد قرار استخراج چنین معادن، به مسائل استملاک زمینهای بخش خصوصی در اطراف معدن رسیدگی نشود، اجرای این طرح با کندی مواجه خواهد شد.
جواد عمر، سخنگوی وزارت معادن افغانستان اما در واکنش به این نگرانیها گفته است که برای اجرای طرح استخراج معدن حاجیگک و ارائه خدمات اجتماعی به ساکنان محل برنامه هایی در نظر گفته شده و به اجرا گذاشته خواهد شد.
"به دلیل جنگ های مداوم در افغانستان، بسیاری از مسائل به گونه پراگنده رسیدگی می شود. در حال حاضر حکومت مرکزی وجود دارد، اما نمی تواند به صورت منظم به مسائل پراگنده رسیدگی کند. بنا بر این، نیاز است که میان تمام نهادها برای انجام کارها اتفاق نظر وجود داشته باشد"
کارولینا اولفسون
آقای عمر گفت: "هنوز روند داوطلبی (مزایده) معدن حاجیگک ـ بزرگترین معدن جهان ـ ادامه دارد و موضوعهای اجتماعی، محیط زیستی و سایر مسائل خدمات اجتماعی در منطقه جدا در نظر است و (این مسائل) در موافقتنامه ای که با شرکت برنده (مزایده) به امضا خواهد رسید، در نظر گرفته می شود."
سخنگوی وزارت معادن افزود: "وزارت معادن افغانستان چهارچوب حقوقی و سیاست های لازم را برای کاهش نگرانی هایی که عنوان می شود، از قبل ترتیب کرده است."
معدن آهن حاجیگک در بامیان، یکی از فقیرترین مناطق افغانستان واقع است و زراعت منبع اصلی درآمد ساکنان این ولایت است.
مقامهای وزارت معادن افغانستان گفته اند که استخراج این معدن، علاوه بر پولی که به خزانه این کشور سرازیر می کند، برای بیش از سی هزار نفر فرصت شغلی فراهم خواهد کرد.
با این حال، بهره برداری از معدن آهن حاجیگک، خبر خوشی برای ساکنان مناطق مرکزی افغانستان است که عمدتا از فقر و بیکاری رنج می برند.
برگرفته از سایت  بی بی سی

هیچ نظری موجود نیست: