علاقمندان وبلاک ستاره بامیان

۱۳۹۱ آذر ۲, پنجشنبه

پیام حضرت آیت الله محقق کابلی در آستانه محرم الحرام 1434 هـ ق


عزاداری اباعبد الله الحسین(ع) در مکتب اسلام به عنوان اقامه شعایر اسلامی و ارزش های دینی مطرح است، مؤمنین سعی کنند مراسم عاشورای حسینی(ع) را با قداست و خلوص در سطح اعلی برگزار کنند
پیام حضرت آیت الله العظمی محقق کابلی«مد ظله العالی» در آستانه فرا رسیدن ماه محرم الحرام به مؤمنین و عزاداران ابی عبد الله الحسین«علیه السلام»
. بسمه تعالی
قال الحسین«علیه السلام»: انّما خرجتُ لطلبِ الاِصلاحِ فی امّةِ جدّی« صلی الله علیه و آله و سلم » اُریدُ اَن آمرَ بالمعروف و أنهی عن المنکرِ و اَسیر بسیرةِ جدّی و ابی علیِ بنِ ابی طالب«علیه السلام».


فرا رسیدن ایام عزاداری سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع) و یاران با وفایش را به همه مسلمانان جهان، مخصوصاً برای شیعیان و پیروان آن حضرت تسلیت عرض می کنم.
لازم می دانم نکات چندی را برای وعاظ، مبلغین، رؤسای هیئت ها، هیئت های مذهبی، کلیه عزاداران و سرپرستان خانواده های محترم در محور های ذیل تذکر دهم (وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْرى‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنِین)
الف) مسایل اعتقادی
عزاداری اباعبد الله الحسین(ع) در مکتب اسلام به عنوان اقامه شعایر اسلامی و ارزش های دینی مطرح است، مؤمنین سعی کنند مراسم عاشورای حسینی(ع) را با قداست و خلوص در سطح اعلی برگزار کنند، مداحان و مبلغان از جملات و رفتاری که با روح دین و نهضت مقدس عاشورا انطباق ندارند جداً خودداری نمایند، مبلغین سعی کنند مردم را با اهداف قیام امام حسین(ع) آشنا سازند و مسایل اعتقادی، اخلاقی و احکام دین را برای مردم، مخصوصاً نسل جوان تبیین کنند و از بیان مطالب و مراثی ضعیف و منافی با عظمت اسلام و تشیّع بپرهیزند.
لازم است مجموعه های مبلغین، معلمین، هیئات دینی، مربیان و ... که بار عظیم مسئولیت اجتماعی را بر دوش دارند، زمینه آگاهی نسل جوان را با معارف و فرهنگ دین مهیا سازند.
از کلیه جوانان عزیز عاجزانه تقاضامندم که به فرهنگ شکوه مند و نجات بخش اسلام توجه لازم را مبذول دارند، که سعادت دنیا و آخرت در پیروی از قرآن، گفتار و سیره  ای اهل بیت عصمت و طهارت(ع) می باشد و در این شرایط حساس که دشمنان اسلام از راه  های مختلف برای انحراف جوانان مسلمان، با ارائه برنامه های مبتذل و فساد آور از قبیل: پخش تصاویر مستهجن، فیلم های زشت و نامشروع، مطالب مشوّش و... تلاش می کنند، تا اعتقادات و باورهای جوانان و نسل های آینده ما را سست و منحرف سازند و متأسفانه در این راه تا حدی هم موفق بوده اند؛  باید جوانان با غیرت و با ایمان در برابر این فرهنگ مبتذل و ضد دین مبارزه کنند، عقاید و ارزش های دینی و مذهبی شان را آن طور که شایسته است حفظ نمایند.
ب) امور خانواده
متأسفانه به وفور شنیده می شود که دختران و پسران جوان با بر قرار نمودن روابط نامشروع از طریق اینترنت، موبایل و ... اقدام به فرار و ازدواج  ناپایدار می نمایند و با آبرو و اعتبار خانوادهایشان بازی می کنند.
مع الأسف در این سالهای اخیر، ما شاهد بالا رفتن آمار طلاق در میان مهاجرین نیز می باشیم که کانون گرم خانواده را متزلزل می کند، پدران و مادران را از فرزندانشان جدا می سازد، که معلوم نیست سرنوشت این فرزندان، بدور از دامن پر مهر پدر و مادر به کجا منتهی می شوند.
آنچه که از همه چیز برای پدران و مادران ضرورت دارد کنترل و نظارت درست فرزندان است، همان گونه که در قبال تربیت جسمانی و علمی فرزندانشان توجه دارند، لازم است که به تربیت دینی و اخلاقی فرزندانشان نیز توجه کافی داشته باشند، زمینه لهو و لعب و انحراف مانند ماهواره، فیلم های مبتذل و ... را فراهم نکنند.
یکی دیگر از دردهای و آسیب های اجتماعی  که شدیداً خانواده به ویژه جوانان را تهدید کرده و می کند مسئله اعتیاد به مواد مخدر است، که منجر به فرو پاشی شیرازه اجتماع و بالا رفتن آمار طلاق و نابودی فامیل ها شده و می شود؛ وظیفه پدران و مادران و متنفذین جامعه ایجاب می کند، که این مسئله را دست کم نگیرند، خود، فرزندان و هم نوعان را دریابند که فردا دیر است!
ج) مسایل اجتماعی
اخیراً در برخی از جاها در بین مؤمنین به ویژه مهاجرین، مراسم ها و مجالس کمر شکن همراه با اسراف و تبذیر، به طور غلط رواج یافته است که لازم می دانم در این زمینه نیز مطالب را متذکر شوم، تا مؤمنین به برکت مجالس عزا داری امام حسین(ع)  این مطالب را بشنوند و ترتیب اثر بدهند و بدانند که امام حسین(ع) برای احیای دین جدش و برای هدایت و اصلاح جامعه به شهادت رسید.
1ـ مسئله عروسی و پیوند جوانان: آنچه در اسلام مستحب است ولیمه عروسی، مقدار جهاز و لوازم زندگی برای عروس و داماد است، نه مصارف گزاف مانند: شیرینی خوری، عروسی و بعضی رسومات غلط که در میان بعضی مردم جریان دارد و معمولاً خارج از حد  توان خانواده ها و جوانان نیز می باشد.
 شیربها که شرعاً حرام است، متأسفانه در میان مردم به حد اعلی رسیده و مردم بدون توجه به سفارش دین و شریعت مرتکب حرام الهی می شوند و برخلاف سفارش و بیان رسول اکرم(ص) در مورد مهریه که فرمود: «بهترین زنان امت من کسانی اند که مهرشان کم باشد»، بعضی افراد مهریه ی زیاد را باعث ارزش و اعتبار دختر شان  می دانند، که این به طور قطع شایسته مؤمنین و انسان های دین مدار نیست.
من خاضعانه از مؤمنین محترم می خواهم در شروع زندگی دو جوان تلاش نمایند زندگی شان سامان یابد، در این راه خیّرین، والدین، بستگان خالصانه قدم های خیر خواهانه بردارند و زمینه سهولت ازدواج جوانان را فراهم نمایند که این بر صلاح دین و دنیایشان می باشد، این را هم عقل حکم می کند و هم شرع.
همچنین مؤمنین سعی کنند مراسم عروسی شان را که ابتدای تشکیل زندگی خانوادگی فرزندان شان می باشد با یاد و توکل بر خداوند، ذکر صلوات و فضایل اهل بیت(ع) و ... آغاز شود، نه با موسیقی، ساز، رقص و سایر محرمات.
2ـ مسئله تشییع جنازه و ختم: گاهاً دیده شده که، تشییع جنازه ها، فاتحه گیری، هفتم و چهلم و ... در میان عده ای از مؤمنین به ویژه مهاجرین بسیار با هزینه های بالایی انجام می گیرد، که برای صاحبان عزا بسیار سنگین و شکننده است؛ سعی شود مراسم ها بعد از ظهرها برگزار شود، در شرایط که مردم ما با انبوهی از مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و تعداد زیادی از خانواده ها بی سرپرست، فقیر و تهی دست هستند، که متأسفانه تعدادی از آنها در وضع فجیعی به سر می برند؛ سزاوار است که خیرین بجای برگزاری مراسم های مجلل و عظیم با هزینه های گزاف،  به محرومین جامعه توجه کنند، دست آن ها را بگیرند و به آن ها کمک نمایند.
3ـ مسئله مهاجرت و پناهندگی: در این سال های اخیر متأسفانه در اثر فقر، نا امنی، رفاه طلبی و تبلیغات بیگانگان جمع کثیری از مهاجرین و مؤمنین از کشورهای اسلامی به کشورهای کفر پناهنده می شوند و این عواقب بسیار وخیمی دارد؛ مخصوصاً برای نسل-های آینده که آنها شدیداً در معرض انحراف قرار دارند و مسئول این انحراف، پدران و مادران متقاضی پناهندگی و اقامت در کشورهای کفر هستند.
مؤمنین مهاجرین و پناه جویان! متوجه مسئولیت خویش باشید و سعی کنید حد اقل  اقامت دائم در آن کشورها را انتخاب نکنید.
اینجانب از دولت افغانستان و کشورهای اسلامی همجوار می خواهم که متوجه مسئولیت اسلامی و تاریخی شان در این زمینه باشند که «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته».

والسلام علی عبادالله الصالحین
قربانعلی محقق کابلی
حوزه علمیه قم
26 ذی  الحجه الحرام 1433

هیچ نظری موجود نیست: