علاقمندان وبلاک ستاره بامیان

۱۳۹۰ مهر ۳۰, شنبه

جسد قذافی 'کالبد شکافی' می شود

قذافی، رهبر سابق لیبی، پیش از دفن کالبد شکافی می شود.                      برگرفته شده  از سایت بی بی سی
همزمان شورای ملی انتقالی لیبی، به خاطر آنچه "بر عهده گرفتن مسئولیت کامل در ارتباط با چگونگی کشته شدن سرهنگ قذافی" خوانده شده، تحت فشار قرار گرفته است.
در پی بروز اختلاف بین مقامهای لیبی، دفن جسد معمر قذافی، رهبر سابق این کشور به تعویق افتاده و به گفته یک مقام پزشکی قانونی، جسد آقای قذافی که هم اکنون در مصراته نگهداری می شود، روز شنبه (۲۲ اکتبر - ۳۰ مهر) کالبد شکافی خواهد شد.
در همین حال، شبکه تلویزیونی حامی آقای قذافی که از سوریه به پخش برنامه های خود ادامه می دهد، با انتشار بیانیه ای منسوب به اعضای خانواده آقای قذافی، اعلام کرده است که خانواده قذافی خواستار تحقیق درباره نحوه مرگ رهبر سابق لیبی و پسرش معتصم شده‌اند و ادعا می کنند که این دو نفر به "قتل" رسیده اند.
ادعایی که شورای ملی انتقالی لیبی آن را رد کرده و می گوید که آقای قذافی طی درگیری میان نیروهای نظامی شورای ملی انتقالی و هوادارنش که برای نجات او تلاش می کردند، کشته شده است.
هنوز معلوم نیست که آیا جسد او را درشهر سرت، زادگاهش دفن خواهند کرد، یا در مصراته جایی که هم اکنون جنازه اش در سردخانه ای نگهداری می شود.
براساس قوانین اسلامی مراسم تدفین باید هر چه سریعتر انجام شود، اما وزیر نفت لیبی گفته است که احتمالا دفن جسد سرهنگ قذافی چند روز دیگر انجام خواهد شد.
به گفته نیروهای شورای ملی انتقالی، پس از آنکه کاروان خودروهای حامل قذافی و همراهان او هدف بمباران هوایی ناتو قرار گرفت، رهبر سابق لیبی در یک لوله سیمانی فاضلاب مخفی شد و نیروهای مخالف او را در همین محل یافتند و دستگیر کردند.
در حالیکه ساعاتی بعد، شورای ملی انتقالی خبر کشته شدن قذافی را اعلام کرد، سئوالانی در مورد وضعیت رهبر سابق لیبی از زمان دستگیری تا زمان مرگ مطرح و برخی منابع از کشتن وی پس از دستگیری سخن گفته اند.
شورای ملی انتقالی این گزارش ها را تکذیب کرده است که سرهنگ قذافی توسط ماموران این شورا اعدام شد.
در عین حال، به گفته برخی از تحلیلگران، مرگ معمر قذافی از مشکلاتی که زنده ماندن او می توانست به همراه آورد جلوگیری کرد.
از جمله در حالیکه دادگاه کیفری بین المللی خواستار محاکمه و مجازات رهبر سابق لیبی به اتهام ارتکاب جرایم جنگی و جنایت علیه بشریت بود، بعید به نظر می رسد که دولت آینده لیبی قبول می کرد از محاکمه و مجازات او در داخل خودداری کند و اقدام در این زمینه را به دادگاه بین المللی بسپارد.
در همانحال، محاکمه احتمالی معمر قذافی در لیبی می توانست به صدور حکم اعدام برای او منجر شود در حالیکه بسیاری از نهادهای مدافع حقوق بشر در غرب چنین احکامی را مردود می دانند.
همزمان ناتو اعلام کرده است که عملیات هوایی نیروهای آن بر فراز آسمان لیبی تا پایان ماه اکتبر جاری (حدود ۱۰ روز دیگر) ادامه خواهد یافت.
فرماندهان نیروهای ناتو در جلسه ای که روز جمعه در بروکسل تشکیل شد، نحوه خاتمه دادن به عملیات هوایی این سازمان در لیبی را بررسی کردند و در واکنشی دیگر نیکلا سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز گفت که این عملیات به پایان خود رسیده است.

درخواست شورای حقوق بشر سازمان ملل

در واکنش نسبت به خبر کشته شدن معمر قذافی، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، خواستار انجام تحقیقات جامع در این زمینه شده و گفته است که تصاویری که انتشار یافته نشان می دهد که رهبر سابق لیبی زنده دستگیر شد و بعدا به شکلی نامعلوم جان داد.
ناوی پیلای
ناوی پیلای خواستار انجام تحقیقات جامع در مورد نحوه کشته شدن قذافی شده است
خانمی پیلای سئوالاتی را که در این زمینه مطرح شده باعث نگرانی دانسته است.
در لیبی، انتشار خبر کشته شدن معمر قذافی با استقبال بسیاری از مردم مواجه شد که در شهرهای مختلف اجتماع کردند و به شادمانی پرداختند.
واکنش اکثر کشورهای جهان به کشته شدن معمر قذافی هم مثبت و با ابراز امیدواری به آینده بهتری برای مردم آن کشور همراه بوده است.
در تهران، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، ضمن تبریک به مردم لیبی گفت که "سرنوشت محتوم همه مستبدان و ظالمان تاریخ است که با نادیده انگاشتن حق ملت ها در اعمال حاکیمت خود، سرانجام و فرجامی جز نیستی و نابودی نداشته باشند."
وی گفت که جمهوری اسلامی آمادگی دارد تا در بازسازی لیبی مشارکت کند و خواستار خروج سریع نیروهای ناتو از لیبی شد.
جمهوری اسلامی و حکومت معمر قذافی خود را نظام هایی با گرایش های اسلامی می دانستند و دارای نظرات مشترکی در زمینه خصومت با اسرائیل، کمک به گروه های تندرو مخالف روند صلح خاورمیانه و دشمنی با غرب بودند، اما به دلیل اینکه مقامات ایرانی سرهنگ قذافی را مسئول ناپدید شدن و قتل موسی صدر، یک روحانی شیعه لبنانی می دانستند، روابط دو طرف هرگز کاملا روشن نبود.
روز جمعه سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که کشته شدن قذافی به منزله "فصل جدیدی در تاریخ لیبی است" و از دولت انتقالی آن کشور خواست تا "روندهای سیاسی فراگیر را به جریان اندازد" اما خبرگزاری دولتی چین - شین هوا - در تفسیری، با یادآوری اختلافات داخلی عراق پس از سقوط رژیم صدام حسین، گفت که نباید برای برگزاری جشن سقوط قذافی "شتاب کرد."
چاوز و قذافی
چاوز: قذافی برای همیشه به عنوان مبارزی بزرگ، فردی انقلابی و یک شهید در یادها می ماند
چین و روسیه با حکومت قذافی روابطی نزدیک داشتند و اگرچه به قطعنامه شورای امنیت در حمایت از غیرنظامیان لیبی رای مثبت دادند، اما با عملیات هوایی ناتو علیه نیروهای معمر قذافی مخالف بودند و تاکید داشتند که بحران لیبی باید از طریق گفتگوی دو طرف حل و فصل شود.
دولت مصر ابراز امیدواری کرده است که با از میان رفتن معمر قذافی، دوران جدیدی در لیبی آغاز شود و نخست وزیر عراق نیز اظهار داشته است که کشته شدن قذافی و صدام حسین "نشانگر قدرت بالقوه ملت هاست."
سخنگوی واتیکان در واکنش به خبر کشته شدن قذافی گفت که برای صلح و دموکراسی در لیبی دعا می کند در حالیکه کشورهای غربی و اتحادیه اروپا کشته شدن معمر قذافی را پایان رسمی حکومت دیکتاتوری در لیبی خوانده و نسبت به آینده ای دموکراتیک برای مردم لیبی ابراز امیدواری کرده اند.
در مقابل، هوگو چاوز، رئیس جمهوری ونزوئلا که تا پایان نیز از حکومت سرهنگ قذافی حمایت می کرد، گفت که معمر قذافی "ترور شده" و گفت: "قذافی برای همیشه به عنوان مبارزی بزرگ، فردی انقلابی و یک شهید در یادها می ماند."
در مورد سرنوشت فرزندان معمر قذافی هم گزارش های متفاوتی انتشار یافته و در حالیکه کشته شدن معتصم قذافی تایید شده، گزارش های متفاوتی از فرار، دستگیری، زخمی و کشته شدن سیف الاسلام انتشار یافته است که هیچکدام تایید نشده است.

هیچ نظری موجود نیست: