علاقمندان وبلاک ستاره بامیان

۱۳۹۱ تیر ۲۹, پنجشنبه

خود کشی دختر جوان در بامیان


یک دختر جوان قریه حیدر آباد مرکز بامیان بدلیل آنچه وادار کردن او به ازدواج اجباری از سوی خانواده اش خوانده می شود، دست به خودکشی زده است.


باشندگان محل می گویند که این دختر جوان شامگاه روز گذشته خودکشی کرده است.
یکی از باشندگان قریه حیدر آباد مرکز بامیان که نخواست نامی از وی برده شود به پایگاه اطلاع رسانی نگاه جوان گفته است :" نزدیک شام روز گذشته یک دختر جوان در قریه حیدرآباد، بدلیل اینکه از سوی خانواده اش وادار به ازدواج اجباری شده بود، با خوردن نوعی ماده سمی خودکشی کرده است".
منبع می گوید:" دیشب قرار بود که محفل نامزادی این دختر با پسری که خانواده اش انتخاب کرده بودند برگزار شود که او قبل از برگزاری محفل نوعی ماده سمی خورده و قبل از رسیدن به شفاخانه از بین رفته است".
در همین حال عبدالاحد فرزام رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر در بامیان، با ابراز نگرانی از افزایش خشونت علیه زنان در این ولایت به پایگاه اطلاع رسانی نگاه جوان گفت:"از آغاز سال 1391 خورشیدی تا کنون 36 مورد شکایت مبنی بر خشونت علیه زنان(شامل 65 نوع خشونت) در دفتر ساحوی این کمیسیون ثبت شده است.
فرزام افزود:"این خشونت ها شامل 20 مورد لت و کوب، 15 مورد خشونت های لفظی و روانی، 8 مورد عدم پرداخت نفقه، 2 مورد خودکشی،2 مورد بد دادن،1 مورد قتل و 17 مورد عدم پرداخت مهریه، ممانعت از ازدواج،آزار جنسی، طلاق اجباری و سایر انواع خشونت ها می گردد".
رئیس دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در بامیان می گوید:"بر اساس ارزیابی دفتر ساحوی بامیان، آمار خشونت علیه زنان در این ولایت، در مقایسه با چهار ماه اول سال 1390 خورشیدی 87 درصد افزایش را نشان می دهد که افزایش این چنینی خشونت علیه زنان، نگران کننده است".
به گفته او؛ عواملی نظیر عدم رسیدگی عادلانه و جدی به قضایای خشونت علیه زنان، توسط نهاد های عدلی و قضایی و معافیت مرتکبین خشونت علیه زنان از مجازات،عدم حضور زنان در ارگان های عدلی و قضایی، مداخله غیر قانونی متنفذین به قضایا در سطح محلی و ملی،عرف و سنت های نا صحیح اجتماعی و فقر معیشتی در افزایش خشونت علیه زنان، نقش جدی دارد".
ازدواج اجباری یکی از عوامل بزرگ خودکشی دختران جوان در افغانستان محسوب می شود که سالانه دهها قربانی جان  از زنان و دختران این کشور می گیرد.

 منبع : نگاه جوان

هیچ نظری موجود نیست: